Piaskowanie - nowoczesna alternatywa dla szlifowania
Piaskowanie na stałe wpisało się w listę usług oferowanych przez firmy budowlane. Proces ten, ogólnie rzecz ujmując, polega na odpowiednim kształtowaniu lub czyszczeniu dowolnej powierzchni za pomocą materiałów ściernych, które znajdują się w sprężonym powietrzu.
Piaskowanie w znaczny sposób poprawia skuteczność lakierowania proszkowego, dlatego też bardzo często jest stosowane jako uzupełnienie lakierowania. Proces piaskowania zapewnia zwiększenie przyczepności farby proszkowej na elementach stalowych, ocynkowanych i aluminiowych, ponadto chroni je przed korozją.
Zalety piaskowania
Piaskowanie odbywa się przede wszystkim za pomocą materiału ściernego, który znajduje się w sprężonym powietrzu, niekiedy cieczy (warto podkreślić, że ciecz jest w tym przypadku wykorzystywana sporadycznie).
Efekt końcowy jest zbliżony do szlifowania, należy jednak podkreślić, że czyszczona powierzchnia jest zdecydowanie bardziej wyrównana, posiada także szorstkość, niezbędną do wykonania malowania. Zaletą piaskowania jest również brak trudno dostępnych rogów czy zakrzywień. Śmiało można więc stwierdzić, że jest to rozwiązanie znacznie lepsze niż tradycyjne szlifowanie.
Godny podkreślenia jest fakt, że współczesne metody piaskowania uwzględniają także materiały alternatywne o różnym charakterze, oczywiście odpowiednio rozdrobnione – warto tu wymienić m.in. szlakę miedziową, śrut, szkło, metal, suchy lód, granat (minerał), żużel, a często także drobno zmielone kawałki skorupy orzechów kokosowych lub innych owoców. Nietrudno zauważyć, że materiały te w istotny sposób wpływają na efekt końcowy, czyli ostateczny wygląd obrabianej powierzchni (często efekty są specyficzne pod względem wizualnym, a nawet zaskakujące).
Piaskowanie to metoda stosowana w wielu dziedzinach, także w zakresie szeroko rozumianych konstrukcji stalowych, przede wszystkim hal, mostów, masztów, kominów, itp. Ponadto piaskowanie znajduje zastosowanie podczas wykonywania różnego rodzaju prac renowacyjnych i antykorozyjnych w obrębie mostów, barierek ochronnych, itp.
Klasy piaskowania
Piaskowanie, w zależności od rodzaju materiału oraz metody technologicznej, może różnić się efektami końcowymi. Klasa piaskowania w istotny sposób wpływa na koszt usługi.
Wyróżnia się cztery podstawowe klasy piaskowania: SA3, SA2.5, SA2, SA1 – w przypadku tej grupy najlepszym rozwiązaniem jest klasa SA3, co automatycznie oznacza, że usługa ta jest najdroższa. Należy podkreślić, że klasę SA3 można uzyskać wyłącznie podczas wykonywania piaskowania na nowej blasze. Ponadto istnieje tzw. klasa „stoczniowa”, czyli SA1.5.
Dzięki piaskowaniu elementów stalowych w szybki i bezproblemowy sposób można usunąć starą farbę i rdzę z metalu o dowolnym kształcie, uzyskując przy tym znacznie lepszy efekt niż w przypadku standardowego szlifowania – powierzchnia po wykonaniu piaskowania jest bardziej równa, nie ma także śladów obróbki. Więcej o piaskowaniu dowiesz się na: http://pragmaplus.pl/uslugi/piaskowanie-srutowanie/
Ścierniwa metalowe i niemetalowe
Piaskowanie, jak wiadomo, jest to proces obróbki strumieniowo-ściernej, która zapewnia optymalne wygładzenie i oczyszczenie obrabianej powierzchni, docelowo przeznaczonej do dalszych obróbek, np. malowania proszkowego.
Inaczej mówiąc, przedmiotowe piaskowanie polega na traktowaniu powierzchni sprężonym powietrzem, dopełnionym ścierniwami metalowymi lub niemetalowymi. Warto pamiętać, że wybór konkretnego rozwiązania w istotny sposób wpływa na efekty końcowe.
a) Ścierniwa metalowe – w tej grupie znajduje się m.in. śrut ostrokątny, staliwny, kulisty lub żeliwny (materiały znajdują zastosowanie przede wszystkim w przypadku obróbki konstrukcji stalowych oraz odlewów) oraz cięty drut stalowy (materiał ten należy do grupy nieodlewanych, jest wykorzystywany głównie w sytuacji, gdy niemożliwe okazuje się zastosowanie śrutów żeliwnych).
Główną cechą wspomnianych powyżej ścierniw jest wysoka wytrzymałość oraz trwałość, dzięki czemu proces piaskowania okazuje się bardzo ekonomiczny, a przy tym zapewnia pożądane efekty końcowe
b) Ścierniwa niemetalowe – materiały tego typu znajdują zastosowanie przede wszystkim w przypadku prac wykonywanych na otwartej przestrzeni. Wśród ścierniw niemetalowych można znaleźć: śruty z tworzyw sztucznych (m.in. piasek kwarcowy oraz żużel pomiedziowy) oraz śruty roślinne, produkowane z pestek owoców, kolb kukurydzy, skorupy orzecha kokosowego, itp.
Zasadniczą cechą ścierniw niemetalowych jest lekkość, dlatego też są one wykorzystywane głównie w przypadku piaskowania powierzchni delikatnych, wymagających zachowania szczególnej ostrożności, np. kadłubów samolotów, form do gumy, itp.
Komentarze (0)